Webbsida eller Facebook?

www vs facebook

Ja självklart ska man ha båda delarna. I sin kombination överbryggar man alla eventuella dilemman som man kan stöta på. På Facebook är dina inlägg färskvara och försvinner snabbt i mängden. På webbsidan finns inläggen lagrade och man kan återgå till just den infon, tills den dagen den tas bort p g a att den är inaktuell eller av annan anledning. Risken med webbsidan är att den snabbt kan rosta sönder, om man inte uppdaterar någorlunda flitigt – eller kombinerar med Facebook.

Facebook
– företagets ansikte utåt

Många väljer Facebook som företagets ansikte utåt just för att det är snabbt och billigt och att man förvänta sig nå ut till många potentionella kunder – nå ut med sina varor och/eller tjänster. Faktum är att det är en nedåtgående spiral just när det gäller att nå ut till många. I alla fall när det gäller organiska (icke sponsrade) inlägg. Här på social@Ogilvy kan du läsa om den fallande kurvan just gällande hur många du når ut till bland dina Facebookföljare. Som det ser ut nu ligger det nere kring 2-4%.

2-4%

Det är bara 2 till 4 procent av dina följare som ser dina inlägg! Om man ska nå ut till många på Facebook får man se till att annonsera eller marknadsföra sina inlägg för att komma någonvart, d v s det kostar pengar. Sedan om man ser ur SEO-perspektiv (sökmotoroptimering) så når en Facebooksida inte ut riktigt. I alla fall inte så som en webbsida kan göra om man har gjort rätt från början när det gäller optimering av innehåll – med en bra uppdelning med tillhörande sökord/fraser.  

En webbsida blir precis som du vill ha den

Du bestämmer hur det ska se ut- hela vägen. På facebook kan du göra en del, såsom en fin bakgrundsbild och logo m m, men det finns ändå en ram som du måste följa. Sedan har faktiskt Facebook kontroll över allt som du har lagt upp, och kan när du minst anar det ändra på regler gällande marknadsföring eller ta bort saker som dom tycker inte stämmer överens med deras regler. Så varför vill inte företag ha en webbsida? Nästan hälften av Sveriges företagare saknar en webbsida enligt en undersökning gjord av Visma. Ja, många har väl sett Facebook som ett enkelt och billigt alternativ, men når man fram?

Facebook är stort – trots allt

Man får väl ändå säga att Facebook är ett stort universum som man kan nå fram på, men det krävs sin skribent – som kan fånga många – med fängslande, personliga inlägg. Helst med mycket media. Men som jag skrev tidigare – du måste marknadsföra dig! Facebook kostar pengar, det kommer du inte undan ifrån. En webbsida kostar pengar, men fördelar du resurserna med både en webbsida och en Facebooksida så får du en kostnadseffektiv lösning anser jag – som når ända fram…

WP-Backgrounds Lite by InoPlugs Web Design and Juwelier Schönmann 1010 Wien